Nắm ngay main idea trong IELTS Reading

Luyện thi Ielts online > Ielts Reading > Nắm ngay main idea trong IELTS Reading

Trong các bài đọc tiếng anh cũng như IELTS Reading thì bắt buộc chúng ta phải nắm bắt được ý chính của bài để có thể trả lời được câu hỏi của bài. Vậy làm thế nào để tìm được ý chính trong bài , hãy cùng Toppy học cách  “ IELTS SKIM” nhé.

“Skimming” là gì ? Làm thế nào để đọc văn bản một cách nhanh nhất những vẫn nắm được ý chính ?

  1. Xác định ý chính của đoạn hoặc bài văn

Đầu tiên chúng ta phải làm rõ “Tác giả viết đoạn văn (bài văn) này để làm gì?” bằng cách dùng 5 câu hỏi sau.

  • WHO – Đoạn văn có nói về một người hay nhóm người cụ thể?
  • WHEN – Đoạn văn có chứa thông tin về thời gian?
  • WHERE – Đoạn văn có chỉ một địa điểm cụ thể?
  • WHY – Lý do hay cách giải thích cho điều được nói đến trong đoạn văn?
  • HOW – Đoạn văn có chứa cách làm hay lý thuyết nào không?

Thường main idea sẽ xuất hiện tại đầu bài văn hoặc cuối bài .Tại sao các câu đầu tiên và cuối cùng quan trọng trong việc Skimming? Bởi vì mỗi đoạn có chủ đề riêng được gọi là câu chủ đề. Các câu chủ đề chủ yếu xuất hiện ngay từ đầu và chúng được hỗ trợ ở đâu đó ở giữa và sau đó có lẽ chúng được lặp lại hoặc diễn giải ở cuối. Nhưng cũng có một số trường hợp xuất hiện trong toàn bộ bài văn , việc này khiến chúng ta tìm kiếm main idea khó khăn hơn rất nhiều. Trong trường hợp này, bạn nên dựa vào các thông tin gợi ý trong bài .

  1. Skipping words

Bỏ qua các từ trong đoạn văn, bạn không phải đọc kỹ từng từ từng chữ mà chỉ đọc những từ khóa chính của văn bản. Bạn thử đọc xem đoạn văn dưới xem nó nói về vấn đề gì nhé.

Ex:

Lack of fresh XXX resources XXX biggest XXX problems. XXX on Earth is both fresh and easily accessible. However, because of XXX resulting in some very wet and some very dry geographic locations. Freshwater fishes XXX threatened XXX.

Về cơ bản, ý chính của đoạn nói về việc thiếu nước ngọt. Vì vậy, bạn không cần phải đọc từng chữ một và đó là cách bạn có thể cải thiện kỹ năng đọc lướt của mình cho bài kiểm tra đọc IELTS.

  1. Outlining

Viết một câu để thể hiện ý chính của đoạn văn.

Bây giờ bạn dành 4 phút để đọc đoạn A-H trong đoạn văn đọc “Make everyting drop count” . Hãy đọc nhanh và khớp chúng với các tiêu đề từ i-xi.

(Cambridge IELTS 7, test 1, IELTS reading passage 2)

List of Headings

i      Scientists’ call for revision of policy

ii     An explanation for reduced water use

iii    How a global challenge was met

iv    Irrigation systems fall into disuse

 v    Environmental effects

vi    The financial cost of recent technological improvements

vii   The relevance to health

viii  Addressing the concern over increasing populations

ix   A surprising downward trend in demand for water

 x   The need to raise standards

xi   A description of ancient water supplies

MAKING EVERY DROP COUNT

A
The history of human civilization is entwined with the history of ways we have learned to manipulate water resources. As towns gradually expanded, water was brought from increasingly remote sources, leading to sophisticated engineering efforts such as dams and aqueducts. At the height of the Roman Empire, nine major systems, with an innovative layout of pipes and well-built sewers, supplied the occupants of Rome with as much water per person as is provided in many parts of the industrial world today.
B
During the industrial revolution and population explosion of the 19th and 20th centuries, the demand for water rose dramatically. Unprecedented construction of tens of thousands of monumental engineering projects designed to control floods, protect clean water supplies, and provide water for irrigation and hydropower brought great benefits to hundreds of millions of people. Food production has kept pace with soaring populations mainly because of the expansion of artificial irrigation system that makes possible the growth of 40% of the world’s food. Nearly one-fifth of all the electricity generated worldwide is produced by turbines spun by the power of falling water.
C
Yet there is a dark side to this picture: despite our progress, half of the world’s population till suffers, with water services inferior to those available to the ancient Greeks and Romans. As the United Nations report on access to water reiterated in November 2001, more than one billion people lack access to clean drinking water: some two and half billion do not have adequate sanitation services. Preventable water-related diseases kill an estimated 10,000 to 20,000 children every day, and the latest evidence suggests that we are falling behind in efforts to solve their problems.
D
The consequences of our water policies extend beyond jeopardizing human health. Tens of millions of people have been forced to move from their homes – often with little warning or compensation – to make way for the reservoirs behind dams. More than 20% of all freshwater fish species are now threatened or endangered because dams and water withdrawals have destroyed the free-flowing river ecosystems where they thrive. Certain irrigation practices degrade soil quality and reduce agricultural productivity. Groundwater aquifers* are being pumped down faster than they are naturally replenished in part of India, China, the USA and elsewhere. And disputes over shared water resources have led to violence and continue to raise local, national and even international tensions.
E
At the outset of the new millennium, however, the way resource planners think about water is beginning to change. The focus is slowly shifting back to the provision of basic human and environmental needs as a top priority – ensuring ‘some for all,’ instead of ‘more for some’. Some water experts are now demanding that existing infrastructure be used in smarter ways rather than building new facilities, which is increasingly considered the option of last, not first, resort. This shift in philosophy has not been universally accepted, and it comes with strong opposition from some established water organizations. Nevertheless, it may be the only way to address successfully the pressing problems of providing everyone with clean water to drink, adequate water to grow food and a life free from preventable water-related illness.
F
Fortunately – and unexpectedly – the demand for water is not rising as rapidly as some predicted. As a result, the pressure to build now water infrastructures has diminished over the past two decades. Although population, industrial output and economic productivity have continued to soar in developed nations, the rate at which people withdraw water from aquifers, rivers and lacks has slowed. And in a few parts of the world, demand has actually fallen.
G
What explains this remarkable turn of events? Two factors: people have figured out how to use water more efficiently, and communities are rethinking their priorities for water use. Throughout the first three-quarters of the 20th century, the quantity of freshwater consumed per person doubled on average; in the USA, water withdrawals increased tenfold while the population quadrupled. But since 1980, the amount of water consumed per person has actually decreased, thanks to a range of new technologies that help to conserve water in homes and industry. In 1965, for instance, Japan used approximately 13 million gallons* of water to produce $1 million of commercial output; by 1989 this had dropped to 3.5 million gallons (even accounting for inflation) – almost a quadrupling of water productivity. In the USA, water withdrawals have fallen by more than 20% from their peak in 1980.
H
On the other hand, dams, aqueducts and other kinds of infrastructure will still have to be built, particularly in developing countries where basic human needs have not been met. But such projects must be built to higher specifications and with more accountability to local people and their environment than in the past. And even in regions where new projects seem warranted, we must find ways to meet demands with fewer resources, respecting ecological criteria and to smaller budget.

Đâu là main idea và tại sao ?

Answer Key:

A.Xi

B.Iii

C.Vii

D.V

E.I

F.Ix

G.Ii

H.x

Cuối cùng, khi mà bạn đã tìm được main idea của đoạn văn thì việc nắm bắt được chủ để của đoạn văn khá dễ dàng. Cùng như vậy việc chinh phục dạng bài Matching headings trong IELTS có lẽ không gây khó khăn với các bạn đúng không nào .

Chúc các bạn học tập tốt nhé !


THÔNG TIN

Liên hệ với TOPPY

Địa điểm T.5, MAC Plaza, 10 Trần Phú, Hà Đông, Hà Nội
Giờ hoạt động 08:30 - 20:30
Hotline 024 7102 0222
500+ GIẢNG VIÊN ÂU/MỸ
1.000+ ĐỀ THI THỬ
25.000+ CÂU HỎI LUYỆN TẬP
100% GIÁO VIÊN CÓ CHỨNG CHỈ QUỐC TẾ